Prodejci se nás https://video.aktualne.cz/dvtv/superbakterie-muze-se-objevit-zitra-antibiotika-by-nefungova/r~5a09362e215111e7bc55002590604f2e/ k nákupu snaží přesvědčit různými cestami. Nejčastější a nejpoužívanější jsou samozřejmě reklamy, ovšem podceňovat nelze ani ostatní. Jednou z často prováděných jsou různé slevové akce či výprodeje. Ty mají zákazníka přesvědčit, že koupí onoho zboží ušetří peníze. Dopad těchto akcí je patrný zvláště v případě výraznějších slev. Nemusíme ani chodit daleko, stačí pověstné slevy v Kauflandu.
Jací lidé slevy využívají? Jedná se především o lidi starší, zvyklé z minulého režimu na budování zásob pro případ nouze. Dále potom lidi s nižším vzděláním, které nízká cena spolehlivě naláká. Poslední skupinou jsou majitelé malých obchodů, kteří tyto věci poté prodají u sebe za plnou cenu.
Je ale toto akční zboží, výprodej prokone-js.cz a další akce skutečně tak výhodné, jak se tváří? Především si musíme uvědomit, že i při snížené ceně obchod na prodeji daného zboží vydělá. Dále uvažme, že při těchto akcích lidé nakupují ve větším množství. Otázkou je, zda skutečně potřebují tolik másla, mouky či jiného produktu a hlavně zda je stihnou zpracovat do data spotřeby.
Proč obchodníci slevy pořádají, když se jim tím sníží zisk z jednoho kusu zboží? Z jednoduchého důvodu: zboží v akci si kupují i lidé, kteří by si je jinak nekoupili. Prodají ho tedy více než je běžné a v celkovém součtu tedy mají zisk vyšší.
A že jim tato taktika vychází, se můžeme přesvědčit v hromadě letáků, které prakticky každý den dostáváme do schránky. Kdyby totiž nefungovala, firmy by zbytečně nevydávaly peníze za tisk a roznášku.
Doposud jsme mluvili pouze o slevových akcích. Ale co výprodeje? Ty se pořádají především v případě, že se obchod buď chce určitého zboží kompletně zbavit, nebo mu chce dodat zdání exkluzivity. Výprodeje často používají obchody s oblečením, kdy se krátce po začátku nové sezóny zbavují zbylých kusů z té minulé. Princip je však stejný jako u akcí.
Jak tedy obchodníkům nenaletět? Jednoduše, stačí příliš nesledovat akce a kupovat skutečně jen to, co opravdu potřebujeme. Dáme příklad. Potřebuji koupit máslo. V obchodě ho zrovna mají v akci. Výborně, koupím ho za nižší cenu. Ale koupím pouze to jedno, které potřebuji.
Je dobré si tedy pamatovat, že zdravý rozum a uvážlivost je na místě. Koneckonců, akce se periodicky opakují. Není tedy problém počkat, až daný produkt bude v akci příště. Proto nakupujme s rozumem a nedejme se obalamutit akcí ani jiným reklamním trikem.